דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בקשה למינוי אפוטרופוס | תביעת סיעוד 

מאת    [ 20/12/2011 ]

מילים במאמר: 562   [ נצפה 3871 פעמים ]

אפוטרופוס הינו ממונה שתפקידו להיות אחראי על "חסוי" - אדם שאינו יכול לדאוג לעצמו ולענייניו שלו כגון קטינים, פסולי דין וכד'. מטרת המינוי היא הגנה על אותו חסוי ולכן לרוב ימונה אפוטרופוס שהינו קרוב של החסוי או בעל עניין לדאוג לשלומו ורווחתו. למשל, במקרה של אדם סיעודי אשר מצבו מזכה אותו בתגמולי ביטוח על פי פוליסה שרכש, אך עליו להגיש תביעת סיעוד כדי לקבל את שמגיע לו, יוכל בית המשפט למנות לאותו חולה אפוטרופוס לשם מימוש זכויותיו בחברת הביטוח.

הורים הינם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם והם אחראים עליהם ללא צו או הוראה של גורם כלשהו, ובהתאם גם אין צורך להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס במקרה של הורים וילדים. לעומת זאת, במידה וההורים אינם משמשים כאפוטרופוסים לילדיהם הקטינים, למשל במקרה שההורים חלילה נפטרו או שאינם מתפקדים מפאת מחלת נפש, ליקוי שכלי או מסיבה אחרת, אזי ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה שיכריז על ההורים כפסולי דין (אם הם בחיים) ולכן ככאלו שאינם יכולים לשמש כאפוטרופוסים לילדיהם, ומכוח הכרזה זו, ימונה לקטינים אפוטרופוס אשר ידאג לענייניהם.

מלבד הורים וילדים, ישנו מגוון של מקרים בהם נדרש להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס, למי שאינו יכול באופן זמני או באופן קבוע לדאוג לענייניו שלו, כולם או מקצתם. כמו למשל בדוגמא שהבאנו בנוגע להגשת תביעת סיעוד בשם חולה סיעודי.

מינוי האפוטרופוס מתבצע על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות התשכ"ב-1962. בקשה למינוי אפוטרופוס יכולה להיות בקשה כללית לגוף ולרכוש, כך שהאפוטרופוס שהתמנה אחראי לגופו ולרכושו של החסוי, ויכול שתהיה ספציפית לגוף או לרכוש כך שהאפוטרופוס שיתמנה יהיה אחראי או על גופו של החסוי או על רכושו. בדוג' אודות החולה הסיעודי הזכאי לתגמולים מכוח תביעת סיעוד יש להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס על רכוש.

לרוב האפוטרופוס הממונה הוא גם אפוטרופוס לדין, מייצג את ענייניו של החסוי בהליך בבית המשפט, אולם במקרה בו יכול להתעורר ניגוד עניינים בין החסוי לאפוטרופוס שלו, למשל בין הקטין לבין הוריו יכול ויתמנה אפוטרופוס לדין הממונה על ידי בית המשפט. כך למשל בהפ 000764/02 מ.ש. נ' כ.ש., היועמ"ש ואח' שם דובר בנערה חולת אנורקסיה אשר סירבה לקבל טיפול רפואי ולהתאשפז לצורך טיפול נפשי וגופני. אביה מונה כאפוטרופוס לדין כך שיהיה כשיר לחתום בשמה על מסמכים והחלטות. הוחלט כי על החולה ייכפה טיפול ראשוני מתוך תקווה כי כשיטופל המשבר הראשוני היא תשתף פעולה וייעצר מצבה הרפואי המתדרדר, ועל כן הוסמך האב לחתום על מסמך שיש בו משום כפיית אשפוז החולה במחלקה פסיכיאטרית.

בן משפחה של חולה סיעודי הזכאי לתגמולים של תביעת סיעוד מכוח פוליסה שרכש וכל אדם אחר המעוניין להוציא אישור אפוטרופסות, צריך להגיש בקשה מסודרת בהתאם להוראות החוק. בקשה למינוי אפוטרופוס מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה באמצעות קרובו של החסוי או על פי בקשת היועץ המשפטי לממשלה המייצג את שירותי הרווחה. הבקשה צריכה להיות מוגשת בכתב בצירוף תצהיר מאומת על ידי עורך דין המאשר את העובדות הכללות בבקשה. כמו כן יש לצרף לבקשה גם אסמכתאות רפואיות וחוות דעת של שירותי הרווחה.

בבקשה למינוי אפוטרופוס יש  לציין מיהו האפוטרופוס המוצע ואת הסכמתו להתמנות לתפקיד. כשישנם לחסוי קרובים מדרגה ראשונה, כדאי ומומלץ לצרף את הסכמתם למינוי האפוטרופוס המוצע.

בבקשה למינוי אפוטרופוס בית המשפט מחויב לשמוע את עמדת החסוי בדבר הבקשה אלא אם כן החסוי אינו מסוגל להבין את ההליך ולא ניתן לברר מהי עמדתו בסוגיה.

את הבקשה למינוי אפוטרופוס יש להעביר להתייחסות האפוטרופוס הכללי ולשרותי הרווחה, על מנת שיוכלו להגיב לבקשה.

לעיתים נדרש מינוי דחוף של אפוטרופוס למשל במקרה של ניתוח דחוף בו דרושה הסכמה של האחראי על הקטין או פסול הדין, במקרה כזה ניתן להגיש בקשה דחופה למינוי אפוטרופוס לגוף ובה יכריע שופט תורן. 

 

*אין באמור משום ייעוץ משפטי

lawtip.co.il הדרך למימוש זכויותיך מתחילה כאן !




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב